Dreyfus et Kelly pensent qu’il manque quelque chose à notre époque contemporaine. Il y a un manque de vitalité, un abaissement des forces vitales, car il s’agit de « revigorer notre monde séculaire et technologique ». Selon eux, ni la raison séculaire ni la religion monothéiste contemporaine ni un dialogue entre les deux ne peuvent combler le vide, ramener la vie, fonder l’invention sociale et politique, rétablir le mouvement vital et social, ré-instaurer l’abondance. Leur solution est pluraliste: « ranimer pour notre époque contemporaine ce qui est encore vivable dans les sens divers du sacré qui animaient l’histoire de l’occident » C’est tout le sens de leur soustitre melvilléen « attirer le retour des dieux ». Mais cette fois c’est Melville qui ne va pas assez loin puisque sa formule est encore nostalgique avec sa notion de retour. Nietzsche va plus loin quand il parle d’invention dans le domaine du divin. Il faut attirer les dieux, attirer la pluralité des dieux. Mais on ne peut pas gagner sur les deux tableaux (pluraliste et moniste) à la fois. L’attraction des dieux s’accompagne de la répulsion du dieu unique, de la soustraction de l’Un (formule partagé par Deleuze, qui adorait Melville, et par Badiou).
-
Articles récents
- Michel Foucault LE DISCOURS PHILOSOPHIQUE (3): paradoxes de la première phrase
- Michel Foucault PHILOSOPHICAL DISCOURSE (6): (un)tying the knots of the present
- Michel Foucault LE DISCOURS PHILOSOPHIQUE (2): pensées préliminaires
- Michel Foucault LE DISCOURS PHILOSOPHIQUE (1) diagnostiquer le présent (Foucault et Damasio)
- Michel Foucault PHILOSOPHICAL DISCOURSE (5): reading the first sentence
Archives
- mai 2023
- avril 2023
- mars 2023
- février 2023
- janvier 2023
- décembre 2022
- octobre 2022
- septembre 2022
- août 2022
- juillet 2022
- juin 2022
- mai 2022
- avril 2022
- février 2022
- décembre 2021
- novembre 2021
- octobre 2021
- septembre 2021
- août 2021
- juillet 2021
- juin 2021
- mai 2021
- avril 2021
- mars 2021
- février 2021
- janvier 2021
- novembre 2020
- octobre 2020
- septembre 2020
- août 2020
- juillet 2020
- juin 2020
- mai 2020
- avril 2020
- mars 2020
- février 2020
- janvier 2020
- décembre 2019
- novembre 2019
- octobre 2019
- septembre 2019
- août 2019
- juillet 2019
- juin 2019
- mai 2019
- avril 2019
- mars 2019
- février 2019
- janvier 2019
- décembre 2018
- novembre 2018
- octobre 2018
- septembre 2018
- août 2018
- juillet 2018
- juin 2018
- mai 2018
- avril 2018
- mars 2018
- février 2018
- janvier 2018
- décembre 2017
- novembre 2017
- octobre 2017
- septembre 2017
- août 2017
- juillet 2017
- juin 2017
- mai 2017
- avril 2017
- mars 2017
- février 2017
- janvier 2017
- décembre 2016
- novembre 2016
- octobre 2016
- septembre 2016
- août 2016
- juillet 2016
- juin 2016
- mai 2016
- avril 2016
- mars 2016
- février 2016
- janvier 2016
- décembre 2015
- novembre 2015
- octobre 2015
- septembre 2015
- août 2015
- juillet 2015
- juin 2015
- mai 2015
- avril 2015
- mars 2015
- février 2015
- janvier 2015
- décembre 2014
- novembre 2014
- octobre 2014
- septembre 2014
- août 2014
- juillet 2014
- juin 2014
- mai 2014
- avril 2014
- mars 2014
- février 2014
- janvier 2014
- décembre 2013
- novembre 2013
- octobre 2013
- septembre 2013
- août 2013
- juillet 2013
- juin 2013
- mai 2013
- avril 2013
- mars 2013
- février 2013
- janvier 2013
- décembre 2012
- novembre 2012
- octobre 2012
- septembre 2012
- août 2012
- juillet 2012
- juin 2012
- mai 2012
- avril 2012
- mars 2012
- février 2012
- janvier 2012
- décembre 2011
- novembre 2011
- octobre 2011
- septembre 2011
- août 2011
- juillet 2011
- juin 2011
- mai 2011
- avril 2011
- mars 2011
- décembre 2010
- novembre 2010
- octobre 2010
- septembre 2010
- août 2010
Catégories
Méta
Blogroll
- After Nature
- agilekeys
- All Things Shining
- An Inquiry into Modes of Existence (blog)
- Andrew Murphie's Blog
- Angela Roothaan
- Archive Fire
- ATHEOLOGY
- Attempts at Living
- BillRose Thorn
- Cat's eyes
- CIRCLING SQUARES
- Critical Animal
- deleuzianexcursus
- Deontologistics
- Diatextures
- doctorzamalek2
- Ecology without Nature
- Fractal Realism
- Francis Barton (@oddhack)
- fuZZy face
- Immanent Transcendence
- Intra-Being
- Knowledge Ecology
- Larval Subjects
- Les apports de Mehdi Belhaj Kacem
- Lukas Verburgt's Blog
- Minds and Brains
- n minus one
- Naught Thought
- No Borders Metaphysics
- noir realism
- Path to the Possible
- Philosophy in a Time of Error
- Philosophy of Information and Communication
- Pirates & Revolutionaries
- Schizosophy
- Sketching a Present
- Speculative Heresy
- Struggle Forever
- Studio Philo
- Terence Blake: Brain Falls: The Power of The Falls
- The Art of Deviance
- The Kindly Ones
- The Pinocchio Theory
- The Tragic Community
- Three Pound Brain
- Videre Spectare
- Visions of Temporal Accumulation
- Yannick Rumpala's Blog
Podcasts
you may find something of interest in The New Gnosis: Heidegger, Hillman, and Angels
by Roberts Avens
J’aimeJ’aime
I am a great admirer of Hillman, and have read much of his work. I have also read « The New Gnosis » and « Imagination is Reality » by Avens, but I found them a little disappointing. It is thanks to Hillman that I read Jung, as he deconstructs the dogmatic, biologistic side of Jung in favour of the imaginal pluralist side. I especially like his idea that an archetype is not a cross-cultural invariant but a sequence of variations, and that there is no closed list of archetypes, but that almost anything can take on an « archetypal » depth when it is invested with imaginative attention that finds more than personal meaning and value therein. This is why I think that many philosophers today are in fact « unconscious jungians », which is something I hint at in my post on Zizek. Hillman remarks that « Jung’s hermeneutic knew no barriers of time or space – Chinese yoga, Mexican rites, contemporary historical events, hospital patients, modern physics – he would interpret anything » (p34, « Healing Fiction »). This is why I react so strongly to Zizek’s so-called « Freudian » slogan « Everything is to be analysed » and call it in reality a Jungian one. Freud did not consider that everything about his own ideas and theoretical stance was to be analysed, and was far less wide-ranging than Jung. So Zizek condemns Jung only to take up the kind of style that Jung made possible, and his whole approach is full of archetypes in the wide, more pluralist sense that Hillman was able to draw out of Jung.
J’aimeJ’aime
I wish that Hillman had stuck with the adjectival sense of archetypal (and that Jung had stuck with feeling-toned complexes) instead of following his faith in imagism (Edward’s Ethics without Philosophy has a nice take on Hillman). Not sure that ‘analyzed’ quite captures the sense of dreaming the dream on, active imagination, that for me makes Jung worth hanging onto (the Collective/Transcendent needs to go along with structuralism), if you haven’t already give Moyalle-Sharrock’s collection on « Perspicuous Presentations » and Mulhall’s « On Being in the World » a try.
J’aimeJ’aime
a great free journal along these lines is janus head:
Cliquer pour accéder à lingis.pdf
J’aimeJ’aime
this takes an unnecessary turn for the nostalgic towards the end but the general gesture of the work seems right on, I wish that Jung hadn’t reduced James to a personality type he could have avoided some of his Kantian errors…
Cliquer pour accéder à Stengers157.pdf
J’aimeJ’aime