BADIOU: “THE ONE”

From the back cover to Alain Badiou’s new book, L’UN (THE ONE), based on his seminar from 1983 to 1984.

« Entre 1982, date de parution de Théorie du sujet, et 1988, date de parution de L’être et l’événement, mon séminaire a presque exclusivement été consacré à l’étude de textes venus de la grande tradition constitutive de l’histoire de la philosophie. Le but de cette large investigation était en fait de consolider la construction de quelques concepts fondamentaux de mon ontologie, telle qu’elle se découvre dans L’être et l’événement.
En 1983-1984, j’avais, en m’appuyant sur Descartes, Platon et Kant, médité sur l’Un, concept dont j’entendais montrer qu’il devait être déchu de sa prépondérance métaphysique, pour être ramené à une opération que j’ai appelée le « compte-pour-un ». Ce compte est empirique quand il n’est qu’un mode de présence du multiple. Il est rationnel quand il concerne une multiplicité générique, soit le type de multiplicité qui, ayant une valeur universelle, mérite le nom de vérité. Cette enquête sur l’Un fut complétée, pendant l’année 1984-1985, par un minutieux travail sur l’infini, s’appuyant sur Aristote, Spinoza et Hegel. Ce séminaire sera publié dès l’automne prochain. On disposera ainsi d’une assez intéressante histoire de la philosophie classique. »

“Between the publication of THEORY OF THE SUBJECT in 1982, and the publication of BEING AND EVENT in 1988, my seminar was almost exclusively devoted to the study of texts from the great tradition constitutive of the history of philosophy. The aim of this wide investigation was to consolidate the construction of several fundamental concepts of my ontology, as exposed in BEING AND EVENT.

In 1983-1984, basing myself on Descartes, Plato and Kant, I meditated on the ONE, a concept that I undertook to show should be divested of its metaphysical preponderance, and brought back down to an operation I called the “count-for-one”. This count is empirical when it is only a mode of presence of the multiple. It is rational when it concerns a generic multiplicity, i.e. the type of multiplicity which, having a universal value, merits the name of truth.

This inquiry into the One was completed, in the year 1984-1985, by a minutious study of the infinite, based on Aristotle, Spinoza, and Hegel. This second seminar will be published next autumn. The public will then have at its disposal a rather interesting history of classical philosophy” (my translation).

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